"Okul dönüştürme işlemi apar-topar yapılmasın"

"Okul dönüştürme işlemi apar-topar yapılmasın"
"Okul dönüştürme işlemi apar-topar yapılmasın"

Müfettişler Derneği Başkanı Doğan Ceylan, 222 sayılı yasadaki düzenleme gereğince yapılacak okulları dönüştürme için sayılı günl

Müfettişler Derneği Başkanı Doğan Ceylan, 222 sayılı yasadaki düzenleme gereğince yapılacak okulları dönüştürme için sayılı günler kaldığını belirterek, bazı önerilerde bulundu. “Konu gerçekten çok önemli. İşi son birkaç güne bırakıp apar-topar yapılacak yanlış dönüşümlerle milyonlarca çocuğumuz ve veliler mağdur olacak” diyen Ceylan, çalışmaların haziran öncesinde bitirilmesi gerektiğine çekerek, şu önerileri sıraladı:
1. Dönüşüm sonunda bir yerleşim yerindeki ilk ve ortaokul derslik sayılarının, birbirine yakın olması gerekir.
2. İlkokullar mevki itibariyle, 6-9 yaş grubu öğrencilerin yürüme mesafesine uygun olmalı. Özellikle 2’li öğretim yapılan okullarda bundan sonraki dönemde ilkokula dönüştürülecek binalar 3-4. sınıfların sabahçı, 1-2. sınıfların öğleci olacağı dikkate alınarak, her türlü hava koşulunda çocukların rahatlıkla ulaşabileceği yürüme mesafesinde bulunmalı.
3. İlk veya ortaokulu bitiren öğrencilerin devam edebileceği, yakın üst okullar oluşturulmalı.
4. 2 okul türü, zorunluluk bulunmadığı sürece yan yana olmamalı. Aynı mahalledeki 2 okuldan 1’i ilkokula çevrilecekse diğeri ortaya dönüştürülmeli.
5. Öğrenci gelişimi açısından, kat sayısı az binalar ilkokula, fazlalar ise ortaokula daha uygundur.
6. Bahçesi geniş binalar, küçük yaş çocuklarının oyun alanına çok ihtiyaç duyması nedeniyle ilkokul yapılmalı. Özel derslik ve laboratuvar bulunan binalar ise ortaokul olmalı.
7. Spor salonlu binalar, takım sporlarının daha yoğun yapıldığı ortaokullara ayrılmalı.
8. Binaların esas projelerindeki okul türünün dikkate alınması önemli. Ortaokul olarak inşa edilmiş binalar, öyle kalmalı.
9. Anasınıflarının ilkokullar içinde bulunması, yaklaşım açısından daha doğru olur. Zamanla ortaokul bünyesindeki anasınıfları ilkokullara aktarılmalı. Esas projesinde anasınıfı bölümü bulunan binalar ilkokula daha uygundur.
10. Geçmişte ilk veya ortaokul şeklinde çalışmış ve kurum kültürü oluşturmuş yerlerde, okulun geçmiş kültürüne uygun dönüşüm yapılması yararlı olur.
11. Bulunduğu mevkideki tek olunması durumunda, 2 bina varsa, birisinin ilk diğerinin ortaokul yapılması yerinde olur. Şayet tek bina ise kanundaki zorunluluk hali kapsamında düşünülerek, 2 kademenin aynı binada eğitim görmesi yoluna gidilmeli.
12. Ortaokulda, velilerin taleplerinin dikkate alınarak çocukların gönderileceği türün belirlenmesi, verimli kullanım açısından önemlidir.