İYİ Parti'li Lütfü Türkkan: 'Bu ihale ile kimi ya da kimleri zengin edeceksiniz'

İYİ Parti'li Lütfü Türkkan: 'Bu ihale ile kimi ya da kimleri zengin edeceksiniz'
Maden ve Petrol İşleri Genel Müdürlüğü (MAPEG) tarihinde bu kadar büyük bir ihale yapılmamıştı. İYİ Parti Kocaeli Milletvekili Lütfü Türkkan konuyla ilgili 'bu ihale ile kimi ya da kimleri zengin edeceksiniz' diye sordu.

Maden ve Petrol İşleri Genel Müdürlüğü (MAPEG) tarihinde bu kadar büyük bir ihale yapılmamıştı.

İhale 9 Şubat’ta ilan edildi, görülmemiş bir hızla 1 Mart’ta yapılacağı açıklandı. Bu durum bazı firmaların bilgilere önceden ulaştığını ve hazırlıkları tamamladığını gösteriyor.

İhaleler için normalde verilen 60 günlük hazırlık süresi bu ihale için neden 20 güne indirildi?

Bu ihaleye kimler katılacak?

Soru işaretleri ile dolu olan bu ihaleyi TBMM gündemine taşıyan İYİ Parti Kocaeli Milletvekili Lütfü Türkkan, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Fatih Dönmez’den sorduğu sorulara cevap vermesini istedi.

Önergesinde;

“Elazığ ve Adıyaman illerinde bulunan ER:3419460 sayılı IV.Grup maden sahasının uç ürün üretimine yönelik tesis şartlı ihale ilanı (232.Grup) 09/02/2022 tarihinde Maden ve Petrol İşleri Genel Müdürlüğü (MAPEG) internet sitesinde yayınlanmış, bu tarihte ilan edilen ihale; görülmemiş bir hızla 01/03/2022 tarihinde yapılacaktır.” diyen Türkkan, bu durumun bazı firmaların bilgilere önceden ulaştığını ve hazırlıklarını tamamladığını gösterdiğini belirtti.

Türkkan;

“İhalenin iptal edilmesi, MTA raporunun hazırlanması ve şeffaf bir şekilde yayınlanmasından sonra eşit rekabet koşullarında yapılması gerekmektedir.” diye yazdı.

YANGINDAN MAL KAÇIRIR GİBİ YAPILAN BU İHALE İLE BU KEZ KİMİ YA DA KİMLERİ ZENGİN EDECEKSİNİZ?

İşte Türkkan’ın soruları:

1-MAPEG ihalelerinde bugüne kadar 60 gün hazırlık süresi verilmesine ve sahada yapılmış çalışmaların tüm raporları ihaleye katılacak firmalarla paylaşılmasına rağmen bu ihalede süre 20 güne indirilmiş, MTA çalışmalarını tamamlayamadan sahalar aceleyle ihaleye çıkarılmıştır.

MAPEG ihalelerinde bugüne kadar 60 gün hazırlık süresi verilmesine ve sahada yapılmış çalışmaların tüm raporları ihaleye katılacak firmalarla paylaşılmasına rağmen bu ihalede süre neden 20 güne indirilmiş, 40 gün önceden ve MTA çalışmalarını tamamlayamadan sahalar aceleyle ihaleye çıkarılmıştır, bunun gerekçeleri nelerdir, neden MTA’nın çalışmalarını tamamlaması beklenmemiştir?

2-Bu ihalede taban ihale bedeli 2 milyar TL ve taahhüt teminatı 2 milyar TL olarak belirlenmiştir. MAPEG’in tarihinde bu kadar büyük bir ihale yapılmamasına rağmen neden bu ihalede bu bedeller belirlenmiştir, hangi gerekçe ile böyle bir karar alınmıştır? Bu, adil bir uygulama mıdır? Böylece kim ya da kimler zengin edilmiştir?

3-Bir puanlama tablosu hazırlanmış, ihalede yüksek teklif veren firmanın değil, yüksek puan alan firmanın kazanmasının yolu açılmıştır. Bu durumda en az 100 milyar TL değerinde olduğu düşünülen sahalar için hazırlanan puanlama kriterleri soru işaretleri yaratmaktadır.

Bakanlık’ın bu soru işaretlerini giderecek yönde bir açıklaması var mıdır?

İhalede yüksek teklif veren firmanın değil, yüksek puan alan firmanın kazanacak olması neden tercih edilmiştir?

Söz konusu değişiklikler ile kime ya da kimlere ayrıcalık tanınmıştır?

Neden bu ihale için MAPEG tarihinde daha önce izlenmeyen bir yol izlenmiştir?

4-Sahalar ile ilgili hiçbir teknik veri paylaşılmadan 20 gün içinde böylesine büyük bir yatırımın fizibilitesini yapmak mümkün değildir. Maden işletmesi, zenginleştirme tesisleri, bakır, altın, gümüş izabe ve kobalt tesis yatırımlarının yapılması için tüm teknik detayların çok önceden biliniyor olması gerekmektedir.

Bu veriler hangi şirketler ile paylaşılmıştır? İhaleye kimler katılacaktır?

5-Puanlama tablosundaki şartlar haksız bir rekabeti göstermektedir. Saha ile ilgili hiçbir veri paylaşılmamışken hangi kişi ya da şirket 4 yıldan kısa bir sürede maden, izabe ve kobalt tesislerini kurmayı taahhüt edebilir? Tesislerde işlenecek cevher hakkında bilgi verilmemişken hangi kişi ya da kuruluş tesis atığından ürün üretme taahhüdü verebilir?

Bu konularda Bakanlık ne düşünmektedir?

6-Puanlama tablosunda MTA payının artırılması ile ilgili bir puanlama neden bulunmamaktadır, kamunun daha fazla kazanması amaçlanmamakta mıdır?

7-Söz konusu durum ortadayken ihalenin iptal edilmesi düşünülmekte midir?

8-MTA raporu hazırlanacak mıdır, bu rapor hazırlandıktan sonra şeffaf bir şekilde yayınlanacak mıdır?

9-Bunların ardından ihale eşit rekabet koşullarında yapılacak mıdır, Bakanlık bu ortamı sağlayacak mıdır?