Çin Türk çocuklarını ailelerinden ayırıyor

Çin Türk çocuklarını ailelerinden ayırıyor
Doğu Türkistan'da devam eden Çin zulmünün bir yenisi daha ortaya çıktı. Bölgede çok sayıda yatılı okulun kurulduğu ve Türk çocukların zorla ailelerinden uzaklaştırıldığı bildirildi.

Çin hükümetinin Doğu Türkistan'da son iki yılda, çok sayıda büyük ölçekli yatılı okulun kurulduğu ortaya çıktı.

BBC'nin yaptığı araştırmaya göre, çocuklarından ayrılmak zorunda kalan onlarca aile çocuklarının nerede olduğunu dahi bilmiyor. Çin hükümetinden yapılan açıklamaya göre ise çocuklar radikal eğilimlerle mücadele kapsamında "dil öğretim merkezlerinde" eğitim görüyor.

DEVASA ÖLÇEKTE YATILI OKUL İNŞAATLARI

Türkiye'deki Uygur Türklerine göre, Doğu Türkistan’a geri dönüş neredeyse kesin bir gözaltı anlamına geliyor.

Doğu Türkistan’da yaşayan akrabalar için ise yapılacak ulusalararası bir telefon konuşması bile tehlike teşkil ediyor.

Konuya ilişkin bir araştırma, özellikle ailelerinden ayrılan Türk çocukların nasıl bir ortamda eğitim gördüğüne ışık tuttu.

Doktor Adrian Zenz, Doğu Türkistan’daki toplama kamplarına yönelik araştırmalarıyla uluslararası ün kazanmış bir bilim adamı.

Alman bilim adamının kamuoyuna açık resmi belgeler üzerinde yaptığı araştırma, Doğu Türkistan’da, sıradışı ölçekteki okul yapım programını ortaya koydu.

Elde edilen uydu fotoğraflarında, genişletilen kampüsler, eklenen yurt binaları ile çok büyük çapta bir kapasite artırımı gün yüzüne çıktı.

Bu bulgular, yetişkinler için kurulan toplama kampları ile eş zamanlı olarak, çocuklar için de yatılı kamp sisteminin uygulamaya konulduğunu gösteriyor.

Yalnızca 2017 yılına ait verilerde, Doğu Türkistan’da ana okuluna başlayan çocukların sayısının, önceki yıla göre yarım milyondan fazla arttığını gösteriyor.

Veriler yalnızca Doğu Türkistan’daki yatılı ana okulu inşaatları için, devletin 1,2 milyar dolar harcadığını gösteriyor.

TÜRKÇE YASAK

Devlet propagandası, bu yatılı okulları "sosyal istikrarın ve huzurun" sağlandığı merkezler olarak tanımlıyor ve "okulun ebevenlerin yerini aldığını" savunuyor.

Alman araştırmacı Zenz'e göre ise kurulan sistemin daha derin bir amacı var.

Zenz, "yatılı okullar, azınlıklar üzerinde kültürel mühendislik yapılabilmesi için ideal ortamı sağlıyor" değerlendirmesini dile getiriyor.

Zenz'in araştırması, okul ortamında Uygur Türkçesi ve diğer tüm azınlık dillerinin konuşulmasının Çin devleti tarafından engellendiğini gösterdi.

İlgili Haberler