MİT’in de denetimi gerekiyor

MİT’in de denetimi gerekiyor
MİT’in de denetimi gerekiyor

Yasadışı Dinlemeleri Araştırma Komisyonu’nun raporu tamamlandı. TBMM Yasadışı Dinlemeleri Araştırma Komisyonu’nun ta

Yasadışı Dinlemeleri Araştırma Komisyonu’nun raporu tamamlandı. TBMM Yasadışı Dinlemeleri Araştırma Komisyonu’nun taslak raporunda, yurt dışı kaynaklı olarak ‘Facebook’ve ‘Twitter’ gibi sosyal paylaşım, ‘Youtube’ gibi video paylaşım ve ‘Google’ gibi arama motoru hizmeti sunan firmaların Türkiye’de temsilcilik kurmalarının, hukuka aykırı içeriklerin kısa sürede kaldırılabilmesine, elde ettikleri gelirin vergilendirilmesine imkan sağlayacağı belirtildi. Raporda, Ceza Muhakemesi Kanunu’nun 137/3 maddesinde yer alan “iletişimin tespitine dair kayıtların imhasına” dair hükümlerin beraat veya mahkumiyet durumunda nasıl davranılacağını da içerecek biçimde daha geniş şekilde düzenlenmesinin yararlı olacağı belirtildi. Telekomünikasyon yoluyla yapılan iletişimin denetlenmesiyle ilgili talepte bulunan, karar veren, verilen kararları uygulayan ve tüm sıralanan safahatta rol üstlenen kamu görevlilerinin periyodik olarak eğitilmelerinin daha isabetli karar ve işlemlere vesile olacağı ifade edilen raporda, telekomünikasyon yoluyla yapılan iletişimin denetlenmesi tedbirinin teknik ve hukuksal boyutları konusunda hakim ve Cumhuriyet savcılarının eğitilmesi gerektiği kaydedildi.

 


Yeniden düzenleme şart

 


Raporda, müdafi ile gerçekleştirilen iletişimin denetlenmesiyle ilgili Ceza Muhakemesi Kanunu’nun 136. maddesinin, “şüpheli veya sanığın müdafii ile kurduğu iletişimin, kullanılan telekomünikasyon aracına bağlı olmaksızın dinlenemeyeceği, kayıt altına alınamayacağı ve sinyal bilgilerinin değerlendirilemeyeceği” esasına göre yeniden düzenlenmesinin uygun olacağı belirtildi.  Telekomünikasyon İletişim Başkanlığı’nın (TİB) kuruluş ve görevlerini düzenleyen Polis Vazife ve Salahiyetleri Kanunu’nun ilgili maddesine “Telekomünikasyon İletişim Başkanlığının itiraz yetkisine” dair bir hüküm konulması gerektiği kaydedildi. TİB’in itiraz yoluna başvurma yetkisinin açık bir yasal dayanağının bulunmadığına, itiraz başvurularının yönetmelik hükümlerine dayalı olarak uygulandığına işaret edilerek, “TİB’in açık bir yasal düzenleme olmaksızın yönetmelik hükümlerine dayanarak hakim kararlarına karşı itiraz yoluna başvurma yetkisinin bulunmadığı gerekçesiyle, uygulamada bazı mahkemelerin TİB tarafından yapılan itirazları reddettikleri görülmektedir” denildi.

 


Denetim sağlanmalı

 


TİB’de görev yapan Millî İstihbarat Teşkilatı, Emniyet Genel Müdürlüğü ve Jandarma Genel Komutanlığı temsilcilerinin statüleri, bağlılık ve disiplin ilişkilerinin mevzuatta açık bir şekilde düzenlenmediği ve çalışma ilişkileri bakımından belirsizlik olduğu ifade edilen raporda, bu temsilcilerin çalışma ilişkisinin ikincil mevzuatta açıkça düzenlenmesinin sağlanması önerildi.Raporda, Emniyet Genel Müdürlüğü ve Jandarma Genel Komutanlığı istihbarat birimlerinin İçişleri Bakanlığı Mülkiye Teftiş Kurulu, Milli İstihbarat Teşkilatı birimlerinin de Başbakanlık Teftiş Kurulu tarafından denetiminin sağlanması gerektiği kaydedildi. Raporda, önleme amaçlı iletişimin denetlenmesi tedbirinin uygulanmasında görev alan kurumların çalışma esaslarını düzenleyen kanunların çağın gereklerine uygun olarak yenilenmesi gerektiği belirtildi.