Kurtuluş dijitalleşmede

Katma değerli ürün. Türkiye'nin ihracatındaki en büyük sorun bu işte.

Son yazımda da aynı konuya dikkat çektim.

Dünya hızla dijitalleşip, katma değeri yüksek ürünler üretirken biz halen basit ürünlerle ihracat yapmaya çalışıyoruz.

Bu Türkiye'nin en önemli sorunu.

Cuma günü Adana'da ilginç bir toplantı oldu.

Türk Girişim ve İş Dünyası Konfederasyonu Türkonfed, İş Bankası ile ortaklaşa hazırladığı Sektör Bazlı Dijital Dönüşüm Yol Haritası'nı açıkladı.

Dijital dönüşüm için dünya kuralları ve çözümlerinin önerildiği rapor, gerçekten Türkiye'nin dijital dönüşümde ne kadar geri kaldığını gösteriyor. Türkonfed, özellikle KOBİ'ler üzerinde duruyor.

Türk KOBİ'leri dijitalleşen dünyada o kadar geri ki, Türkonfed bu sorun için adeta seferberlik ilan etmiş.

Türkonfed Başkanı Orhan Turan, Adana'da Türkiye'nin sorununu o kadar iyi anlattı ki, inşallah bu projenin bir ucundan devlet de tutar.

Orhan Turan'a göre, küresel bir güç olmanın anahtarı kendi teknolojimizi geliştirmekten geçiyor.

Ancak Türkiye, Amerika'nın parasal genişleme sürecinden çok yanlış faydalandı. Turan'ın bir sözü oldukça önemliydi:

Türkiye parayı sanayiye teknolojiye değil, toprağa gömmeyi tercih etti.

Aslında Türkiye'de bugün yaşanan sorunun ana kaynağı bu.

Sadece İstanbul'daki müteahhit sayısı Avrupa Birliği'nin toplamından daha fazla. Kimse sanayiye yatırım yapmadı parayı toprağa yatırıp kısa vadede kazanmayı seçti.

Dünyada bol para bitti ve şimdi Türkiye gibi parayı sanayi ve dijitalleşmeye yatırmayan ülkeler kriz yaşıyor.

Olan oldu. Bundan sonrası önemli. Bunun için özellikle Anadolu'daki KOBİ'lerin eski yöntemleri bırakıp, hızla dijitalleşmesi lazım.

Türkonfed'in hazırladığı sektörel bazlı rapor aslında ülkemizin bu konudaki içler acısı halini ortaya koyuyor.

Otomotiv biraz daha iyi

Türkonfed'in Dijital Anadolu raporu otomotiv ve yan sanayi sektörünün dijitalleşme konusunda bir adım önde olduğunu ortaya koyuyor. Rapora konu olan bir başka sektör tekstil. Türkiye'nin ihracattaki en önemli silahlarından biri. Gel gelelim bu sektör de halen dijitalleşmeden nasibini alamamış. Türkonfed Başkanı Orhan Turan'a göre, sektörün mutlaka dijitalleşme ile birlikte markalaşma sürecine girmesi gerekiyor. Sektör, raporun en karamsar bölümünde yer alıyor.

Özellikle kış aylarında maliyetlerin artması, yenilikçi ürünlerde iç ve dış piyasalarda tanıtım desteği yetersizliği sektörü olumsuz etkiliyor.

Seracılık, devletin en çok üzerinde durması gereken sektördür. Sadece Konya ovası kadar bir toprakta bizden 5-6 kat daha fazla ihracat yapan Hollanda, bunu dijitalleşme ile başarmıştır.

Türkonfed'in bu seferberliği ve hazırladığı raporlar çok önemli. Ancak Türkiye bugün dijitalleşme konusunda sınıfta kalmış bir ülkedir.

Teknolojiyi üretmeyip parayı bastırıp ithal edebilirsiniz.

İyi de onu kullanacak ve verimli bir hale getirecek eğitimli kadro nerede?

İşte bu noktada da Türkonfed Başkanı Turan dikkat çekiyor. Dijitalleşme millî seferberliğe dönüşüp, bunun alt kadrosunu hazırlamak için özellikle Millî Eğitim Bakanlığı'na çok iş düşüyor.

Yazarın Diğer Yazıları